Cu totii am cunoscut probabil oameni care sunt foarte buni vorbitori si probabil cativa care sunt buni ascultatori. Vorbitorii care sunt si buni ascultatori stiu intotdeauna cum sa raspunda astfel ca noi sa nu ne simtim suparati si sa avem un sentiment bun la plecare chiar daca nu am gasit pentru moment o solutie optima.

Chiar daca au sentimente negative, in cazul lor acestea nu transpar, ei nu isi pierd cumpatul in situatii tensionate si se centreaza pe gasirea de solutii si nu pe persoane sau greseli. Astfel isi pot folosi si abilitatile si intuitia si experienta.

Una dintre cele mai stresante situatii pentru noi este sa primim critici, situatie in care ni se zdruncina increderea in sine sentimentul de integrare si echilibru si sunt trezite nenumarate complexe si stresuri.  In aceste cazuri acesti oameni dovediesc cat de stapani sunt pe ei insisi.  Ei sunt cei care au un grad ridicat de EQ – Inteligenta Emotionala.

Spre acest ideal este necesar sa tindem si pe acest criteriu principal ar trebui sa recrutam.

Putem deduce ca oamenii care au scoruri inalte EQ se adapteaza mai bine mediului organizational deci rata de retentie a acestora este implicit mai mare. Oamenii de vanzari care au EQ ridicat stiu sa pastreze o buna relatie cu clientii si in cazul in care intervin tensiuni in relatia cu acestia, nu se tem sa reia legatura din initiativa proprie, trecand astfel peste frica sau sentimentele apasatoare vizavi de clienti si abordarea lor.

O persoana cu scor ridicat la capitolul EQ:
  • isi recunoaste propriile emotii si mesajul lor
  • realizeaza in ce mod emotiile sale ii afecteaza pe cei din jur
  • intelege ce simt ceilalti si este extrem de atent la reactiile lor
  • isi dozeaza raspunsurile conform (aceasta constituind cu adevarat o arta)

In spatele carora se afla foarte multa munca cu ei insisi si multe alte calitati:

  • au incredere in puterea lor de a-si infrana reactiile si emotiile
  • asculta si inteleg si alte puncte de vedere
  • pun pe primul plan relatiile si secundar profitul personal
  • plaseaza afirmarea si dezvoltarea coechipierilor  inaintea succesului propriu
  • nu cad prada stereotipiilor si le recunosc in ei insisi incercand sa le evite
  • nu le este teama de criticile indreptatite si cauta oameni care sa le dea feedback-ul potrivit
  • isi cunosc slabiciunile si cauta oameni care sa le compenseze si de la care sa invete
  • sunt buni network-eri si buni team-playeri
  • nu iau decizii impulsive, au rabdare
  • pot spune nu cu integritate atunci cand este cazul
  • se automotiveaza si renunta la recompensele pe termen scurt pentru beneficiile de termen lung
  • iubesc provocarile, sunt activi
  • mentin relatiile

Pentru ca nu taxeaza greselile iar oamenii se simt bine in preajma lor, lor li se raspunde la cereri, li se da ajutorul, li se raspunde in timp util. Astfel sunt ajutati de ceilalti sa traverseze evenimentele vietii cu o mai mare usurinta.

In privinta IQ-ului, probabil majoritatea dintre noi stim deja ca scorurile IQ cuantifica si reflecta o gama necesara dar ingusta de abilitati matematice, spatiale, lingvistice si tehnice, nu si pe cele de relationare sau cele inspirationale de mai sus. Scorurile IQ nu sunt indicator al sucesului si puterii de a obtine rezultate in viata economica si sociala.

Cum poti sa iti imbunatatesti inteligenta emotionala?

Ca orice abilitate, inteligenta emotionala poate fi imbunatatita prin auto-observare, scopuri bine stabilite, practica si ajutorul celorlalti.

  • Daca ai avut acces la un chestionar de 360 de grade, acesta ar fi primul pas. Feedback-ul celorlalti iti poate arata de unde sa incepi.
  • daca nu ai asa ceva la dispozitie, practica auto-evaluarea (slabiciuni, arii de imbunatatit) si  auto-observarea reactilor si emotiilor tale si a modului tau de relationare
  • CERE-TI SCUZE daca gresesti. Pare a fi ceva extrem de simplu insa aceasta manifestare este aproape inexistenta in randul oamenilor cu pozitie de conducere – pare a stirbi pozitia de putere
  • SECRET: urmareste sa nu mai urmaresti sa te faci vizibil. daca esti un lider puternic, umilinta ta nu va fi vazuta ca  timiditate
  • focuseaza-te pe a-i lauda pe ceilalti. ca sa fii inspirat in aceasta directie, gandeste-te cum ai gandi tu de un manager care ar face acest lucru
  • observa-ti izbucnirile emotionale si modul cum iti afecteaza relatiile si respectul pe care ti-l acorda ceilalti
Mult succes!
Reclame