Căutare

Inteligența emoțională pentru manageri

EQ-IQ

Motto: Numai un om cu un EQ bine dezvoltat are in mod legitim dreptul de a conduce.

Din acest articol inveti:

  1. care sunt caracteristicile oamenilor cu EQ ridicat,
  2. cum se comporta un manager cu EQ ridicat,
  3. cum trateaza angajatii cu EQ ridicat si
  4. cum poti tu insuti sa iti imbunatatesti inteligenta emotionala pentru a fi un asemenea manager.

Unii oameni sunt recunoscuți pentru IQ-ul lor dezvoltat – aceștia sunt buni matematicieni, buni statisticieni, buni economiști. Scorurile IQ cuantifica si reflecta o gama necesara dar ingusta de abilitati matematice, spatiale, lingvistice si tehnice, nu si pe cele de relationare sau cele inspirationale de mai sus. Scorurile IQ nu sunt indicator al sucesului si puterii de a obtine rezultate in viata economica si sociala.

Alții sunt recunoscuți de anturaj ca având un bun SQ (Social Quotient – inteligență socială) o capacitate sporită de a-și crea cunoștințe și a face networking, combinată cu abilitatea de a maximiza potențialul relațiilor. Alții au ce voi defini  (dintr-o perspectiva simplificata) mai jos: EQ.(Emotional Quotient)

Cu toții am cunoscut oameni care sunt foarte buni vorbitori și probabil câțiva care sunt și buni ascultători. Vorbitorii care sunt și buni ascultători știu – pentru ca s-au auto-disciplinat –  (în cele mai multe cazuri) cum sa raspundă astfel incat interlocutorii sa se simta valorificati si deplin intelesi in timpul conversatiei, stiu sa dea feedback stiu sa combine spontaneitatea cu profesionalismul si sa dozeze distanta personala pentru a obtine cele mai bune rezultate din relatii. (enumerare sumara). Despre ei se spune ca au un indice EQ (Emotional Quotient – Inteligenta Emotionala) dezvoltat.  Și ani de experiență consistentă.

Chiar daca au sentimente negative, in cazul lor (the high EQ owners) acestea nu transpar, ei nu isi pierd cumpatul in situatii tensionate si se centreaza pe gasirea de solutii si nu pe gasirea persoanelor responsabile cu greselile. Astfel isi pot folosi si abilitatile, intuitia si experienta iar daca ocupa pozitii de management, „guvernarea” lor este o adevarata binecuvantare pentru angajati. Eu numesc acesti oameni „alchimisti”. Ei au puterea sa transforme situatii de conflict in situatii de putere si miscare in care rolurile individuale ale echipei se recontureaza.

EQ in confruntarea cu criticile: Una dintre cele mai stresante situatii pentru noi este sa primim critici, situatie in care ni se zdruncina increderea in sine, sentimentul de integrare si echilibru si ne trezeste nenumarate complexe si stresuri. Tendinta naturala a unei persoane care nu si-a consolidat EQ-ul, este de a rupe relatiile sau de a se indeparta de persoanele care i-au adresat aceste critici, mai ales daca nu are nimic de castigat din relatia cu interlocutorul care a manifestat agresivitate.

Insa aceste cazuri de maxima presiune emotionala sunt aproape singurele care pot oglindi cu acuratete cat de mult ne-am dezvoltat EQ-ul: ne dozam reactia emotionala si verbala chiar daca sau mai ales daca nu avem ceva de castigat/de pierdut din relatia cu persoana agresiva? Avem puterea si mai ales vointa de a scurtcircuita negativitatea interlocutorului si a schimba (cu o desavarsita arta) perspectiva sa negativa?

Situatiile in care ne simtim bine cu ceilalti nu vor fi niciodata oglinzi ale puterii noastre de „alchimizare a raului” si, prin aceasta, dobandirea dreptului deplin de a conduce.

Numai un om cu un EQ bine dezvoltat are in mod legitim dreptul de a conduce.

Angajatii cu EQ ridicat.

Sunt comori umblatoare fara putinta de comparat si miracole carora liderul ar trebui sa le ofere fara nici o opreliste ceea ce detine, material, moral si spiritual. In Accesis avem asemenea oameni miraculosi, carora le sunt profund recunoascatoare.

Un angajat cu un EQ ridicat, va fi in special un om de incredere, capabil sa analizeze si sa reevalueze variabilele situatiilor on the job, raspunzand proactiv si extragand intelepciune de viata din acestea.Oamenii care au scoruri inalte EQ se adapteaza mai bine mediului organizational deci rata de retentie a acestora este implicit mai mare.

Un recrutor cu experienta va alege un om care da semne ca ar fi astfel, chiar daca acest candidat are un grad mai mic de potrivire cu cerintele din fisa postului.

Oamenii de vanzari care au EQ ridicat stiu sa pastreze o buna relatie cu clientii si in cazul in care intervin tensiuni in relatia cu acestia, nu se tem sa reia legatura din initiativa proprie, trecand astfel peste frica sau sentimentele apasatoare vizavi de clienti si abordarea lor.

O persoana cu scor ridicat la capitolul EQ:

  • isi recunoaste propriile emotii si mesajul lor
  • realizeaza in ce mod emotiile sale ii afecteaza pe cei din jur
  • intelege ce simt ceilalti si este extrem de atent la reactiile lor
  • isi dozeaza raspunsurile conform (aceasta constituind cu adevarat o arta)

In spatele carora se afla foarte multa munca cu ei insisi si multe alte calitati:

  • au incredere in puterea lor de a-si infrana reactiile si emotiile
  • asculta si inteleg si alte puncte de vedere
  • pun pe primul plan relatiile si secundar profitul personal
  • au criterii definite de selectie a legaturilor personale si investesc timp si efort emotional in acestea
  • plaseaza afirmarea si dezvoltarea coechipierilor inaintea succesului propriu
  • nu cad prada stereotipiilor si le recunosc in ei insisi incercand sa le evite
  • nu le este teama de criticile indreptatite si cauta oameni care sa le dea feedback-ul potrivit
  • isi cunosc slabiciunile si cauta oameni care sa le compenseze si de la care sa invete
  • sunt buni network-eri si buni team-playeri
  • nu iau decizii impulsive, au rabdare
  • pot spune nu cu integritate atunci cand este cazul
  • se automotiveaza si renunta la recompensele pe termen scurt pentru beneficiile de termen lung
  • iubesc provocarile, sunt activi
  • mentin relatii pe termen lung prin efort propriu

Pentru ca nu taxeaza greselile iar oamenii se simt bine in preajma lor, lor li se raspunde la cereri, li se da ajutorul, li se raspunde in timp util.  Astfel sunt ajutati de ceilalti sa traverseze evenimentele vietii cu o mai mare usurinta.

Cum poti sa iti imbunatatesti inteligenta emotionala?

Ca orice abilitate, inteligenta emotionala poate fi imbunatatita prin auto-observare, scopuri bine stabilite, practica si ajutorul celorlalti.

  • Daca ai avut acces la un chestionar de 360 de grade, acesta ar fi primul pas. Feedback-ul celorlalti iti poate arata de unde sa incepi.
  • daca nu ai asa ceva la dispozitie, practica auto-evaluarea (slabiciuni, arii de imbunatatit) si auto-observarea reactilor si emotiilor tale si a modului tau de relationare. Observa-ti izbucnirile/reactiile emotionale si ce tip de stimuli lea- declansat precum si modul cum iti afecteaza relatiile/ respectul pe care ti-l acorda ceilalti
  • CERE-TI SCUZE daca gresesti. Pare a fi ceva extrem de simplu insa aceasta manifestare este aproape inexistenta in randul oamenilor cu pozitie de conducere deoarece pare a stirbi pozitia de putere
  • SECRET: urmareste sa nu mai urmaresti sa te faci vizibil. daca esti un lider puternic, umilinta ta nu va fi vazuta ca timiditate
  • focuseaza-te pe a gasi si a evidentia punctele forte ale celorlalti in mod proactiv. Ca sa fii inspirat in aceasta directie, gandeste-te cum ai gandi tu despre un manager care ar face acest lucru

 

Mult succes!

Reclame

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Baskerville de Anders Noren.

SUS ↑

%d blogeri au apreciat asta: