Cum sa faci Bani?

Majoritatea dintre noi care se gandeste la bani, se gandeste de fapt la a accesa surse de venit pasiv. Intr-o fraza: implicare putina, bani in flux.

Fetele merg la sala ca sa arate bine, ca sa le curteze un domn care le va fi sursa de venit pasiv. Companiile se angajeaza in mari deal-uri care au potential de a aduce mult venit pasiv. Antreprenorii alearga dupa metode de a accesa surse care sa le aduca venit pasiv. Gospodarii isi strang bani, cumpara inca un apartament pe care il inchiriaza pentru a avea o sursa de venit pasiv. Nu luati in considerare dobanzile pentru ca sunt o iluzie. Nici MLM-urile nu sunt mai bune – poate doar daca esti printre primii inscrisi.

Salariul este opusul celor de mai sus. E venit care inceteaza odata ce nu mai tragi pentru el.

Deci ce metode si mai onorabile de a face bani ai mai avea la dispozitie?

  1. Afilierea

Este o metoda in trend foarte ascendent incepand cu 2013 mai ales dupa aparitia platformelor 2Parale (pentru tot omul cu idei) sau ProfitShare (companii cu bani). Fiind companie, am inteles cine pot fi advertiserii in cele doua, insa nu imi este clar pe ce criterii se fac selectiile afiliatilor & how do they pop up in your yard – sistemul este netransparent – lipsa de transparenta in privinta modului in care se fac miscarile afiliatilor garantand mult din veniturile acestor platforme. Nu este prea rau insa nu este nici foarte comfortabil pentru advertiseri. Yet to try. Ca persoana fizica afilierea se afla la limita intre venit pasiv si activ  – daca esti bun pe online si iti faci cat mai multe site-uri care sa vanda, in special pe IT si FMCG  – acestea incep sa iti produca, vanzarile vin incet incet – muncesti ceva la inceput, apoi ca sa iti mentii pozitia in google dar in timp le poti transforma in ceva ce merita. Ca si companie trebuie sa faci lucrurile cu cap ca si la Google Adwords cum veti vedea mai incolo pe scurt.

2. Evolueaza spre o pozitie de top management. 

Aici salariul poate deveni atat de mare incat sa depasesca cu mult volumul de munca depus de tine. Ai timp si pentru familie, poti veni de multe ori la ce ora vrei la serviciu si iti poti lua mai multe libere si o masina mai fancy decat colegii. Pentru casa tot trebuie sa muncesti. Moreover, daca nu esti casatorit/casatorita, sotul/sotia se poate alege mai bine de pe aceasta pozitie. Deci middle management-ul nu iti va fi de prea mare ajutor. Daca nu poti si nu intrevezi sa poti sa ajungi in top management, atunci:

 

3. Devino antreprenor.

Munceste zilnic, creaza zilnic, insa cel mai bun sfat este sa nu iti dai demisia timp de minim doi ani dupa ce incepi drumul spre antreprenoriat. Fa-ti socotelile cu atentie si numai dupa ce ai 10 clienti care cumpara de la tine regulat si esti sigur ca daca nu ai produce nimic, ai putea sa iti acoperi cheltuielile curente timp de minim 6 luni, iti poti da demisia.

4. Mentine-te pe frecventa antreprenoriatului!

Asculta inregistrari de management non-stop. Pune-ti pe telefon, fa-ti CD-uri pentru masina, asculta in pauzele de masa. Poti merge la evenimente cu speakeri – poti plati un curs doar numai si numai daca te asiguri ca iti va dubla suma pe care ai cheltuit-o cu participarea la acel curs.

Asta e metoda de a face bani? I hear you say.

Da. Aceasta este poate cea mai importanta medoda de a face bani. De a-i asculta pe altii cum au facut ei bani, si cum s-au descurcat pe parcurs cu managementul. Daca nu ii asculti pe ei in mod constant pentru a te mentine cat mai obiectiv si sa pastra legatura cu oameni care au trecut prin ce treci si tu, mai devreme  sau mai tarziu o sa te auto-sabotezi.

5. Adopta o atitudine spartana. Multi antreprenori dau de norocul financiar al incepatorului care se pogoara aproape intotdeauna de la Bunul Dumnzeu si il irosesc pe masaje exotice, sau femeile – pe haine, pantofi si genti scumpe.

Atitudinea spartana este de fapt un focus foarte bun pe rezultatul pe care ti-l doresti  si intreprinderea numai a acelor actiuni care te ajuta sa il atingi si efectuarea doar acelor cheltuieli care te ajuta pe drumul tau. Dat fiind faptul ca in urmatorii doi ani de la luarea deciziei eu iti prevestesc ca o sa te lipesti de calculator nu te ingrijora de maruntisuri, optimizeaza resursele de care beneficiezi in prezent.

6. Monitorizeaza-ti fluxul financiar timp de minim 4 luni.

Recomandabil dar nu obligatoriu. Din experienta stiu ca majoritatea oamenilor urasc sa isi monitorizeze cheltuielile, prin urmare nu o fac niciodata. O asemenea monitorizare insa, te ajuta sa faci o previziune aproximativa a cheltuielilor viitoare si sa iei decizii informate. Daca te gandesti sa faci bani probabil ai deja un elementar serviciu home bank. Ce trebuie sa faci este sa iti printezi extrasele de cont lunare si apoi cu un simplu copy-paste intr-un excel pe care il imparti pe categorii de cheltuieli vei putea observa unde s-au dus banii. Cheltuielile fixe, variabile si ocazionale. Acesta iti va fi de ajutor in momente cheie si te va ajuta sa iei multe decizii financiare intelepte pe viitor.

7. Fa cheltuieli care au potential de a-ti aduce inapoi dublul acestei cheltuieli.

8. Investeste in marketing cu cap. Fara cap dar cu mult entuziasm poate fi diferenta intre viata si ne-viata. Printre primele investitii facute de mine a fost Google Adwords, flyere la metrou, flyere cu Posta Romana pe sectoare, cartiere si strazi targetate cu Google maps – alese cu grija timp de o saptamana impreuna cu colegii (care am descoperit – in urma unui telefon de la ei din centrala – ca nu au fost distribuiti niciodata) si Facebook Ads. Mii de euro dati in 3-4 ani. Return-ul? Sub 1%. Arata a cifra care merita? Deci nu e o investitie prea desteapta.

 Cu fiecare platforma in parte eu am o istorie love-hate.

In Google AdWords merita sa investesti, de exemplu, dupa ce ai analizat cu Google Trends cuvintele cheie pe care sa le utilizezi in functie de zona si business-ul tau. Pe anumite cuvinte cheie vei plati mai mult, pe altele mai putin. Cu cele pentru care platesti mai putin exista o probabilitate mai mare sa castigi mai mult.  Eu nu am stiut acest lucru cand am bagat bani in Google Adwords si investitia entuziasta dar fara cap si neinformata mi-a incetinit mult evolutia. M-a costat si moral si psihologic si financiar . Sfaturi minime: in Google AdWords nu investi decat:

  • dupa ce ai citit foarte mult despre cum optimizezi platforma
  • dupa ce ai un site bine facut care sa nu fie general ci sa urmeze toate criteriile de vanzari
  • dupa ce ai minim un prototip de produs pe care sa il testezi in piata. E posibil sa vezi dupa teste fie ca viata nu e asa roz cum o proiectezi tu fie sa ai un raspuns neasteptat de mare. Daca ai facut un test cu cap.

To be continued.

Anunțuri