Busola manageriala, artemisaIn activitatea mea zilnica aplic cateva moduri de „recalibrare” pe care le consider usor de inteles datorita claritatii si simplitatii lor. Vad ca unii manageri se ghideaza dupa cateva dintre acestea, precum si altele specifice activitatii lor, insa multi le pierd din vedere. O sa le enumar si o sa le explic pe scurt. 

  1. Primul mod de a-ti recalibra busola este: INCEPE CU GANDUL LA FINAL.

Cand incepi un proiect, pentru a nu te pierde in detalii reaminteste-ti in permanenta care este rezultatul final pe care vrei sa il obtii. De cele mai multe ori, banii. Daca scopul sunt banii, le vei spune angajatilor sau subalternilor sa se concentreze in prima faza pe activitatile care aduc bani (cat mai curand) si sa lase in plan secundar pe celelalte care pot aduce bani, pe mai tarziu.

Daca ai o disputa cu un coleg, aminteste-ti de ce stai de vorba cu acel om. Scopul tau final este sa obtii/obtineti ceva. Stiind ce vrei sa obtii/sa obtineti in urma discutiei, nu te mai legi de bietul om, si ce nu a fost in stare sa faca/inteleaga, ci te concentrezi pe a-i evidentia si lui ce vreti voi in ultima instanta. E un mod usor de a nu aluneca spre un teren personal (unde se nasc orgoliile) si sa pastrati in vedere scopul firmei, al unui proiect sau al intregii echipe.

Deci INCEPE CU GANDUL LA FINAL: pentru ca daca nu stii incotro te indrepti, niciodata nu vei ajunge nicaieri.

  2. Al doilea mod: alege-ti si apoi PRACTICA DELIBERAT, zilnic, o atitudine sau UN COMPORTAMENT POZITIV. Scop: sa devii maestru in manifestarea acelei atitudini/comportament, indiferent de presiunile externe. Este o munca de armata, facuta in secret, cu tine insuti.

O bucata muzicala interpretata de un muzician experimentat, care a muncit mult, suna extram de diferit de aceeasi bucata interpretata de un incepator. Un atlet ajunge la rezultate olimpice doar pentru ca si-a construit edificiul fizic si psihic caramida cu caramida, zi de zi, ani de zile.

Malcom Gladwell spunea ca 10.000 de ore de practica te transforma intr-un maestru.  Poate nu este nevoie de chiar atatea, dar in mod clar este nevoie de practica. Este nevoie sa faci greseli ca sa vezi ce nu functioneaza si sa cauti modalitatile cele mai bune de urmat.

O abilitate care merita infinit sa fie exersata este feedback-ul. Daca ai inteles cum sa vorbesti cu oamenii si cum sa le dai feedback, astfel incat la finalul unei discutii -ce poate parea la inceput grea – sa aveti o relatie chiar mai bine inchegata, return-ul tau in investment-ul facut va fi uneori lifetime.

Un incepator se poticneste de tot felul de obstacole reale sau auto-create, un om intelept si experimentat, orientat in mod echilibrat atat spre oameni cat si spre rezultate, indeparteaza orice obstacol,  datorita unor atitudini practicate si invatate.

Deci alege-ti un coleg sau o persoana care manifesta o atitudine constructiva pe care tu ai dificultati in a o manifesta, intai observa ce face acea persoana si apoi copiaz-o si exerseaz-o in relatiile cu ceilalti pana cand devine a doua ta natura.

3. Al treilea mod de a te recalibra: INCEARCA INTAI SA INTELEGI, SI ABIA APOI SA TE FACI INTELES.

Avem doua urechi si o singura gura. Iar formele fizice sunt intotdeauna o expresie a necesitatii. Deci natura insasi ne-a transmis inca de la inceputuri ca trebuie sa ascultam dublu fata de cat vorbim. Cunoasteti deja lista de avantaje de a asculta. Dar se intampla un proces bizar cand suntem implicati emotional intr-o discutie. Simpla cunoastere nu ajuta.

Silence is golden and rare. Patience is as rare.

Exista un observator care ne sopteste, uneori, in timp ce vorbim, ca poate ar fi mai bine sa o micsoram ritmul si sa punem cateva intrebari inainte.

Daca lucrati intr-o multinationala si ati vorbit vreodata cu GM-ul, poate ca ati observat cat de mult asculta acesta si ca interactioneaza cu voi mai mult prin intrebari. Si poate o scurta constatare si un mic sfat la final.

Ei bine, acesta este un comportament indelung exersat (better said, train-uit)

Un asemenea comportament in care incepi comunicarea prin a asculta cu atentie, te va ajuta sa cunosti oamenii mai bine si sa iei astfel decizii mult mai bune – abilitatea de a asculta este unul dintre comportamentele care iti deschid drumul spre top management.

4. Al patrulea mod: BE NICE FOR GOD’S SAKE!

Stiu, daca esti prea dragut, nu vei avea autoritate (daca esti manager) si iti vor desconsidera ordinele/recomandarile. Well, nu e chiar asa. Daca de exemplu esti sef, pozitia ta creaza suficienta distanta. Poti face si demonstratii de forta daca simti ca lumea nu e ok pt ca esti tu prea ok.

Daca nu faci parte dintre managerii carora ma adresez in acest articol si lucrezi direct cu clientii stiu ca ce spun acum poate parea dificil, pentru ca zilnic apar tot felul de grobieni care iti fac nervii bucatele.

In acest caz poti incepe prin a pune mai multe intrebari clientului grobian – e un mod bun de a-l „scurtcircuita” pe el si a-ti regasi tu insuti motivatia de a-l bate pe umar si a-i zambi. Ai grija insa, ca in avantul tau de a avea compasiune fata de problema unui client, sa nu spui ceva in defavoarea companiei care te plateste (n.b. compania ta iti plateste hainele de pe tine, masa, scoala copiilor, vacantele si distractia). (Mi s-a intamplat sa primesc astfel de  „tratamente exclusive”, insa am compatimit compania care isi tinea un asemena angajat…)

Daca insa esti mai serios din fire si nu consideri ca ai nevoie sa fii deschis sau zambitor cu „aproapele” (sau daca viata te-a facut sa fii mai putin zambitor), nu e totul pierdut!!

Intelege intai de toate ca pe termen lung ai mai multe avantaje din a fi dragut. Viata are un mod incredibil de a intoarce cu o precizie uimitoare tot ce ai daruit tu la un moment dat. Reaminteste-ti asta cat mai des  si incearca sa faci ce fac oamenii care decid sa fie atenti cu ceilalti.

There is no downside to being nice. Daca esti o persoana placuta, vei declansa doar neuronii din neocortexul colegilor, ei nu se vor simti niciodata controlati sau amenintati de tine si daca vor decide vreodata sa faca din oficiu o fapta buna,  tu vei fi primul la care ei se vor gandi.

Recalibreaza-ti zilnic busola si astfel vei avea timp sa fii mai creativ pentru ca nu iti bati capul cu rezolvarea de conflicte.

 

Daca ai invatat ceva din acest articol, SHARE IT ON FACEBOOK . Daca nu ne cunosti mai bine, urmareste si postarile de pe blog-ul Accesis.

 

Anunțuri