Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a publicat in decembrie 2016 rezultatele clasamentului său global din 2015 privind performanțele elevilor la matematică, lectură și știință, în cadrul Programului de evaluare internațională a elevilor  (studiul PISA) pe care doresc sa vi-l aduc in atentie.

PISA este un examen mondial administrat la fiecare trei ani, care măsoară abilitățile mai sus enumerate la elevi de 15 ani din 72 de țări. Aproximativ 540.000 de elevi au susținut acest examen în anul 2015.

Acest studiu plaseaza elevii evaluati pe multe nivele de performanta  (asemanator cu CEFR – Cadrul Comun de Referinta Europeana pentru limbile straine) De exemplu, la capitolul stiinte sunt delimitate 7 niveluri fiecare avand o lista de abilitati specifice nivelului. Puteti vedea pe harta de pe site-ul oficial tarile care s-au situat sub nivelul mediu OECD.

Veti gasi deci Romania in tabela acestor low-performeri:

  • la matematică România se află pe locul 47 (in urma Moldovei, Estoniei, Sloveniei, Vietnamului, Rusiei, Cehiei, etc )
  • la capitolul citire/lectură pe locul 48 (in urma Greciei, Lituaniei sau Uruguay-ului)
  • la științe suntem pe locul 51 (in urma tuturor statelor europene sau Chile si Kazakhstan)

GPS-ul educatiei- cum este numite pe site – ne permite să descărcam setul complet de indicatori PISA și să generam rapoartele profilului țării noastre în format PDF. In acest link veti putea downloada rapoartele despre Romania.

In ce priveste top performerii, tările asiatice au fost, ca si in 2012 (ultima data cand a fost administrat acest test)  în top la toate materiile, iar Singapore a fost cea mai performantă țară la toate cele trei subiecte.

Vedem multa activitate in cadrul institutiilor de invatamant insa toata aceasta agitatie pare a nu duce nicaieri. Vedem ca Ministerul Educatiei are in frunte un domn agramat – dl. Liviu Pop – iar asta ar trebui sa ne fie suficient pentru a intelege ca lucrurile nu merg tocmai bine si ca urmatorul studiu PISA nu va arata mai bine decat cel din 2015.

Copiii de astazi reprezinta forta de munca de peste 10 ani – stim cat de mult se plang in prezent companiile de lipsa oamenilor cu suficiente abilitati care sa sustina bunul mers al economiei si, vazand acest studiu nu am speranta ca va fi cu mult mai diferit peste 10 ani daca parintii nu investesc in educatie alternativa si tinerii vor ramane la mila sistemului de educatie de stat.

Nu pot decat sa sper ca organizatiile multinationale, ONG-urile si companiile private vor avea resursele necesare pentru a investi in dezvoltarea continua a angajatilor si viitorilor angajati, pentru ca cert este, ca deocamdata nu ne putem pune sperantele in sistemul de  invatamant de stat.

Anunțuri