Re-educarea Sistemului de Educatie – Revolutie si Redesign

O imagine de ansamblu a educatiei.

Asa cum a fost  si cum inca mai este, educatia se bazeaza pe indemnul: Acumuleaza informatii! Fii destept. Asta mi-au transmis profesorii. Asta am auzit de la parinti. Rezultatele bune si un master, un doctorat  sau un MBA sunt biletul de imbarcare in Economia Capitalista

Ce se postuleaza de fapt este ca daca aduni cunostinte ai tot ce iti trebuie ca sa fii cotat bine. Logic, nu?

Nu. Logic era acum 40 de ani.

Scurta Istorie

La inceput, prin 1580, au inceput sa apara primele scoli romanesti, in 1797 se tiparete prima gramatica romaneasca, apoi incep sa se construiasca din ce in ce mai multe scoli si se introduce un sistem de educare in masa. In 1860 domnitorul Ioan Cuza infiinteaza prima universitate din Romania la Iasi.  Deci relativ recent, acum 153 de ani. Apoi educatia a inceput sa fie accesibila tuturor categoriilor de oameni si s-a mentinut in niste tipare generale, functionale. Bunica a facut 4 clase dar parintilor mei le-au fost accesibile studiile universitare, iar in generatia mea studiile de master au fost un curs necesar.

Vedem in jur ca Economia Capitalista incepe sa se combine cu diverse paradigme si da nastere unei Economii a Retelelor si a Cunoasterii.

Cred ca acum trebuie reinventat un sistem mai mare decat toate cele vechi combinate. Si cum mobila noua  nu poate fi adusa peste cea veche dar batranii care locuiesc in acele case nu se despart in ruptul capului de cea veche pentru ca au mincit pentru ea, nu ne ramane decat sa construim o casa cu totul noua, cu mobila noua.

Asta inseamna, ca pentru ca Educatia Capitalista care serveste Economiei Capitaliste  sa nu mai fie hranita, profesorii trebuie sa invete noi abilitati si sa predea in scoli care promoveaza alte sisteme de educare si o Educatie care sa serveasca Economia Retelelor si a Cunoasterii.

Ceasul istoric ticaie fara oprire. Nu am ajuns la sfarsitul istoriei ca sa putem spune ca vom sista schimbarile in educatie. Cu cat ne vom adapta mai repede sistemul de educatie la piata, cu atat ne va fi mai bine si vom avea mai putine obstacole si dureri nenecesare de indurat.

Si ce anume ar trebui sa invete elevii si studentii pentru a iesi din cercul vechi?

Stim indemnul-cheie din management: porneste cu gandul la final! Finalul este jobul pe care il doreste adolescentul si abilitatile necesare practicarii acestuia:

Acum, sa privim prin prisma companiei:

Orice recrutor stie ca un om bun este cel care are abilitati de socializare. Masura in care o persoana poate constru relatii de afaceri si poate mirosi si valorifica oportunitatile prin networking ii confera 30% din capital.

Apoi. Ce scoala invata elevii si studentii cum trebuie sa fie si ce beneficii aduce  lucrul in echipa? Ce institutie duce invataceii in teambuilding-uri? Teambuildingul invata indirect despre imensele beneficii ale unui bun flow in comunicare astfel incat diferentele dintre membri sa nu devina un factor de divergenta ci de convergenta. Astfel procesul de tembuilding se transforma intr-o abilitate de tembuildingcare ar trebui masurata de fiecare recrutor.

Si nu in ultimul rand, vanzarile. Din momentul lansezi o afacere pe piata, prima echipa constituita este care?

Tot imperiul economic este construit pe forta de vanzari, ei sunt primii networkeri. Apoi, daca trebuie sa iti prezinti un proiect care concureaza cu altele, o carte, o idee, ce altceva faci daca nu vanzari? cand vorbesti unui angajator de abilitatile tale, ce faci de fapt daca nu vanzarea imaginii tale?

In ce scoala se cultiva abilitatile de vanzare?

Si imaginati-va cat de distractiv ar putea fi!!  Intr-un asemena program practic pot invata ce merge si ce nu, ce este eficient si ce nu, ce este outdated si ce este in trend.

Sustin deci, cu o mare convingere ca ai nostri copii au nevoie de abilitati de vanzare astfel incat sa fie fericiti cand vor putea sa faca asta si la un job.

Institutiile de Invatamant vor fi la un moment dat numite Institutii de Cultivare a Abilitatilor.

Un sistem de Educatie extrem de flexibil, ar trebui sa fie unul care urmareste job description-urile din companii si sa pregateasca in permanenta atat cadrele cat si elevii.

Pentru a se transforma intr-o educatie care deserveste Economia Retelelor si a Cunoasterii,  scolile si Universitatile ar trebui sa faca apel la toate companiile active pe piata pentru a include  perioade de internship pentru studenti, astfel incat ei sa aleaga in ce directie merg  merg si sa isi dea seama pana la incheierea Facultatii ce li se potriveste cu adevarat.

Stiu, este greu sa gandim in alt fel si cu siguranta gasim mai multa rezistenta la schimbare decat dorinta de a imbratisa noul. Dar pe masura ce mai multi oameni isi trimit copiii la scoli netraditionale gen Waldorf sau la cursuri de creativitate sau chiar management pentru copii,  ajungem la un moment dat la un tipping point, dar trebuie sa muncim pentru a face lucrurile sa se miste.

Dupa cum observam, cu noile generatii nu mai este necesara insistenta pe niste notiuni pe care noi le-am asimilat in ani de zile. Ei le inteleg cu o scurta si simpla explicatie, asimileaza si trec la situatiile care ridica probleme adevarate si valabile pentru ei.